Nieuws Bocholt

Team Inboco verdedigt Bocholtse eer

Team Inboco verdedigt Bocholtse eer

Zondag 28/6 Maar liefst 77 teams verschenen vrijdagavond aan de start van de 10de editie van de Pelter Challenge, de spectaculaire wedstrijd van de Neerpeltse Watersport Club waarbij teams van zes tot acht personen het in grote C10-boten tegen elkaar opnemen. Over een afstand van amper 200 meter wordt er voluit gestreden voor de eer.

Bocholt werd vertegenwoordigd door één team: Team Inboco. Het bedrijf, dat dagelijks stevige staalconstructies bouwt, verruilde voor één avond de werkplaats voor het water. "Gewend om elke dag te bouwen aan stevige staalconstructies, gaan we nu de uitdaging aan op het water. Met teamwerk, doorzettingsvermogen en een flinke dosis enthousiasme roeien we samen richting een mooie prestatie tijdens de Pelter Challenge", klonk het vooraf.
Team Inboco liet zich dan ook niet onbetuigd en beleefde een sportieve en sfeervolle avond tussen de 77 deelnemende ploegen. 
De jubileumeditie van de Pelter Challenge stond opnieuw garant voor spanning, sportiviteit en heel wat plezier, zowel op als naast het water. Meer foto's van Marc Faes en Jens Veraa

Code oranje voor onweer in Limburg

Code oranje voor onweer in Limburg

Zaterdag 27/6 Na de extreme hitte van vandaag waarschuwt BE-Alert voor zwaar onweer in de provincie Limburg. Vanaf 21 uur geldt code oranje.

Er worden onweersbuien verwacht die gepaard kunnen gaan met hevige regenval, rukwinden en hagel. De hulpdiensten roepen op om voorzichtig te zijn en indien mogelijk binnen te blijven tijdens de doortocht van de buien. Ook is het aangewezen losse voorwerpen in de tuin of op het terras vast te zetten of binnen te halen. De waarschuwing sluit aan op de weersverwachtingen voor zaterdagavond, waarbij lokaal hevige onweersbuien met veel neerslag, windstoten en hagel mogelijk zijn.
Bij het BE-Alert is overigens ook een link verstuurd naar de www.crisis-limburg.be website, maar wie daar op klikt, krijgt een foutmelding te zien. 

Ovenbuur trotseert de hitte voor verse vlaaien

Ovenbuur trotseert de hitte voor verse vlaaien

Zaterdag 27/6 Ook tijdens een bijzonder warme dag werd er gewoon gebakken bij Ovenbuur Bocholt. De vrijwilligers namen wel enkele extra maatregelen om de hitte draaglijk te houden. Zo begonnen ze uitzonderlijk al om 10 uur in plaats van kort na de middag en werd er slechts één baksessie georganiseerd. Wie een rabarbervlaai met huisgekweekte rabarber wilde maken, kreeg bovendien een handige tip mee: snij de rabarber thuis al vooraf, in de koelte, zodat er aan de oven minder werk en warmte was. 

Het resultaat mocht er alvast zijn: verse, ambachtelijke vlaaien die ongetwijfeld deze namiddag goed zullen smaken. 
Wie de smaak te pakken heeft en graag nog eens langskomt, kan zaterdag 25 juli alvast in de agenda noteren. Dan staat de volgende bakdag van Ovenbuur Bocholt op het programma. (Foto Ovenbuur Bocholt)

Gemeente Bocholt volgt hittegolf van nabij op

Gemeente Bocholt volgt hittegolf van nabij op

Vrijdag 26/6 De extreme hitte blijft onze regio in haar greep houden. Nadat burgemeester Stijn Van Baelen de inwoners eerder al persoonlijk opriep om de nodige voorzorgen te nemen, reageert nu ook het schepencollege op de afkondiging van code rood door het KMI voor de provincie Limburg.

Het gemeentebestuur laat weten dat de situatie van nabij wordt opgevolgd. In overleg met de preventieadviseur en de provincie werden verschillende maatregelen genomen om de gevolgen van de uitzonderlijke temperaturen zoveel mogelijk te beperken.
Zo worden voor het gemeentepersoneel aangepaste werkuren ingevoerd om de zwaarste hitte te vermijden. Daarnaast neemt de gemeente contact op met verenigingen om hen extra alert te maken voor de veiligheid en gezondheid van deelnemers tijdens activiteiten en evenementen. Ook roept het schepencollege inwoners op om bijzondere aandacht te hebben voor kinderen, ouderen en andere kwetsbare personen.
"Wij blijven deze situatie nauw opvolgen in het belang van al onze inwoners en zullen communiceren zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn", klinkt het. "Zorg voor jezelf én voor elkaar."

Schutterij Sint-Joris grossiert in ereprijzen

Schutterij Sint-Joris grossiert in ereprijzen

Donderdag 25/6

Dirk Desair werd uitgeroepen tot beste tamboer-majoor, terwijl Roel Plessers met 88 procent de eerste prijs behaalde in het individueel vendelen. 

Vincent Vanbussel won dan weer de eerste prijs individueel trommelen in de jeugddivisie met 91 procent. 

Ook de spiesenexercitie van de vereniging werd bekroond met een eerste prijs (89 procent).

Verder waren er tweede plaatsen voor Mario Dingenen als beste vaandrig, Filip Vanbussel als beste commandant en voor het mooiste geheel. 

Voor de houding tijdens de optocht behaalde Sint-Joris een derde plaats.

Ook koningin Linda Vliegen viel in de prijzen. Zij trad als invaller op voor Els Vandamme en werd bekroond met de eerste prijs als mooiste koning(in).

Overzicht van de resultaten: 
  • 1e prijs beste tamboer-majoor: Dirk Desair 
  • 2e prijs beste vaandrig: Mario Dingenen 
  • 2e prijs beste commandant: Filip Vanbussel 
  • 1e prijs beste defilé 3e prijs beste houding optocht 
  • 2e prijs mooiste geheel 1e prijs individueel vendelen: Roel Plessers (88%) 
  • 1e prijs spiesenexercitie (89%) 
  • 1e prijs individueel trommelen jeugddivisie: Vincent Vanbussel (91%) 
  • 1e prijs mooiste koning(in): Linda Vliegen (invaller voor Els Vandamme)
(Schutterij Sint-Joris Kaulille)

Bocholtenaren krijgen warme oproep

Bocholtenaren krijgen warme oproep

Woensdag 24/6 Door de aanhoudende droogte en de stijgende temperaturen neemt het brandgevaar in Limburg toe. Daarom werd in overleg met Natuur en Bos, opgeschaald naar risicocode geel. Dat betekent dat natuurbeheerders en brandweer extra waakzaam zijn voor mogelijke branden in natuurgebieden. Volgens de provinciale dienst Noodplanning en Crisisbeheer kan deze opschaling mogelijk van korte duur zijn, aangezien er de komende dagen neerslag wordt voorspeld. Toch blijft voorzichtigheid geboden. 

Ook burgemeester Stijn Van Baelen vraagt de inwoners om alert te blijven. In een videoboodschap op Facebook wijst hij niet alleen op de vele tips die de voorbije dagen werden gedeeld om de hitte draaglijk te houden, maar ook op het belang van zorg voor elkaar. "Er zijn al heel wat tips geventileerd om het hoofd koel te houden, maar ik wil als burgemeester toch ook de nadruk leggen op de nood om niet alleen voor jezelf te zorgen, maar ook voor je buur", zegt hij. "Want wij Bocholtenaren, wij zien mekaar graag."
De oproep richt zich vooral tot het ondersteunen van kwetsbare personen, zoals ouderen, zieken en alleenstaanden, die het tijdens deze warme dagen extra moeilijk kunnen hebben.